Het team dat geen quarantaine kent

E

rik van de Poel en zijn collega’s werken op dit moment keihard door in het magazijn van Comelit. Als enigen nog op kantoor zijn, is aan de ene kant een vreemde gewaarwording, maar aan de andere kant kunnen zij nu wel in alle rust hun werk uitvoeren. Ondanks dat het goed gaat met de voorraad en leveringen vanuit Comelit Italië, het moederbedrijf dat gevestigd is in de provincie Bergamo, brengt het niet in quarantaine kunnen zijn in deze periode ook de nodige nadelen met zich mee. Erik vertelde hoe het er nu aan toe gaat in het magazijn en over hoe hijzelf op dit moment in deze situatie staat.

Lege panden

Erik en zijn collega’s kunnen werkzaamheden nu rustiger uitvoeren, omdat niemand anders op kantoor is, maar tegelijkertijd geeft het ook een raar gevoel dat alle twee de kantoorpanden van Comelit Nederland leegstaan. Een vreemde situatie, noemde Erik het en deze situatie zal ook nog wel even duren, want grote versoepelingen zitten er voor Nederland voorlopig niet in. Maar qua werk merken Erik en zijn collega’s weinig verschil. Alles loopt gewoon door en de sfeer op de werkvloer is nog steeds zo goed als vanouds.

Voorzorgsmaatregelen

Ook in het magazijn worden er voorzorgsmaatregelen getroffen. Handen worden continue gewassen en er wordt op veilige afstand van elkaar gewerkt. Verder liet Erik weten dat er niet met mondkapjes op gewerkt wordt, maar dat alle nodige maatregelen wel worden gehandhaafd. Ze werken maximaal met drie personen en als bezoekers iets komen afhalen wordt de regel van anderhalve meter afstand aangehouden.

Voorraad en leveringen

Het gaat volgens Erik goed met de voorraad en leveringen. Een goede samenwerking met collega’s uit Italië heeft ervoor gezorgd dat Comelit Nederland voorbereid was op deze periode. Inmiddels is wel gebleken dat corona geen gevolgen heeft gehad op de logistiek en transport van de hoofdvestiging in Italië. Daar zijn geen restricties van de overheid opgelegd en dat gaat volgens Erik ook niet meer gebeuren, want in Italië wordt er langzaam naar versoepeling van de maatregelen toegewerkt. Uit de correspondentie met Edoardo, directeur van de hoofdvestiging in Italië, blijkt dat Comelit met leveranciers, met name uit Azië, , ook geen problemen heeft ondervonden. Erik heeft mede daarom geen zorgen voor de toekomst, want er zijn geen verwijzingen naar mogelijke problemen.

Waarom zoveel voorraad?

Er is goed voorbereid als het gaat om inkopen van voorraad, omdat alle vestigingen van Comelit tijdens de periode van de jaarwisseling en kort daarna een hele drukke periode hebben gehad. Mede ook door de jaarwisseling in China, omdat daar op dat moment veel geproduceerd werd. Volgens Erik een geluk bij een ongeluk, omdat vlak daarna het coronavirus uitbrak en Comelit dus een grote voorraad had. Ook vindt hij dat er door medewerkers in het begin van deze periode heel adequaat is gereageerd.

Moeten klanten zich zorgen maken?

Er zijn altijd artikelen die op een bepaald moment niet leverbaar zijn, maar dat is volgens Erik gebruikelijk. Hij liet weten dat hij natuurlijk geen glazen bol heeft en niet in de toekomst kan kijken, maar als hij kijkt naar de ‘hardlopers’ en naar de hoeveelheid dat wordt besteld, hoeven klanten zich geen zorgen te maken.

Soms moet je gewoon doen wat je moet doen

Erik en zijn familie proberen net als alle anderen zoveel mogelijk thuis te blijven en voorzorgsmaatregelen te treffen. Maar omdat Erik nog steeds met anderen in contact komt en zich hierin verantwoordelijk voelt tegenover zijn gezin en naasten, vindt hij dat wel eens vervelend. Wat hemzelf betreft maakt hij zich geen zorgen, hij let goed op en zoals hij dat mooi zei: soms moet je gewoon doen wat je moet doen. Ook vindt Erik dat wat hij en zijn collega’s voor werk verrichten niet te vergelijken is met de medewerkers in de zorgsector en de supermarkten. Als hij kijkt naar waar zij in deze tijd aan worden blootgesteld en hoe keihard zij doorwerken, mag er volgens Erik over zijn werk niet te veel ophef worden gemaakt.

Comelit is trots op de mentaliteit, de samenwerking en op het verantwoordelijkheidsgevoel van de medewerkers van het magazijn. Zij zijn de motor van de organisatie en met z’n allen werken zij hard om deze draaiende te houden.

Dinsdag 21 april 2020 | door Lusil Sleeking Sales & Marketing support