Is thuiswerken de toekomst?

D

oor de uitbraak van het coronavirus werkt het grootste deel van Nederland thuis en bij Comelit Nederland verloopt dit boven verwachting goed. Het vergt natuurlijk ook van onze collega’s aanpassingsvermogen, maar er is nog steeds, of misschien wel meer, onderling contact via het programma Teams. Ook met de technische kant van het thuiswerken ondervinden we weinig problemen, doordat dit zo goed is geregeld door onze ICT specialisten. In deze tijd, waarin al onze kinderen en partners ook in quarantaine zijn, is het soms lastig om werkzaamheden te combineren met bijvoorbeeld het ouderschap, maar wat als deze tijd voorbij is? Kunnen we thuiswerken dan beschouwen als een onderdeel van het nieuwe normaal?

Iedere dag weer een verassing

Voor Serenethy, één van de office assistenten van Comelit Nederland, is het iedere dag ook weer een verassing hoe de aankomende acht uren eruit zullen zien. Zij is namelijk in deze tijd afhankelijk van haar één jaar oude zoontje Lemar, een dreumes die heus niet altijd het meest gezellige humeur heeft en daarbij de nodige aandacht kan vragen aan zijn mama. Wel heeft ze nu veel meer tijd voor Lemar en hoeft ze niets meer te missen van zijn groei en de geestige momenten die hij vaak veroorzaakt. Soms heeft hij bijvoorbeeld ineens de aandacht van Serenethy nodig tijdens telefoongesprekken met klanten en dat kan juist grappig zijn, doordat iedereen op dit moment thuiswerkt en klanten de situatie herkennen en begrijpen.

Telefoons staan continue op springen

De office assistenten zorgen dat de telefoontjes die binnenkomen worden opgevangen en verdeeld naar de juiste personen. Ze hebben even persoonlijk contact met de beller en regelen dat deze menselijk en op de beste manier wordt geholpen. Telefoons van de assistentes staan continue op springen, want klanten bellen de hele dag door met dringende vragen en willen met de juiste persoon doorverbonden worden. Serenethy zorgt er, samen met haar collega’s Karin en Shanna, voor dat dit proces naar behoren verloopt. Ook zorgen deze kanjers ervoor dat alles wat binnenkomt, zoals: facturen, RMA’s, vragen over leveringen en e-mails van klanten, netjes afgehandeld worden. Een veelzijdige en drukke baan waarbij je alert en zeer punctueel moet zijn om alles in goede banen te leiden. Het scheelt wel dat er geen trainingen en bijeenkomsten op kantoor zijn in deze tijd, want normaal gesproken regelen de assistentes daar ook nog van alles voor en dat zou naast alle taken die deze quarantainetijd met zich meebrengt iets te veel worden.

De olie van Comelit Nederland

Serenethy en haar collega’s zijn de olie van Comelit Nederland en wie had ooit kunnen denken dat, onder andere functies zoals deze, zo makkelijk vanuit huis uitgeoefend konden worden? Onze ICT specialisten hebben hier aan het begin van de coronatijd keihard aan gewerkt en met veel kennis en vaardigheid geregeld dat alle medewerkers veilig thuis konden blijven in deze crisis. Alle technische snufjes die daarbij komen kijken en de afstand waarop iedereen van elkaar werkt, maakt het wonderbaarlijk dat het zo soepel verloopt. Klanten zijn zelfs verbaasd dat er niets veranderd lijkt te zijn bij Comelit en daarnaast stelt iedereen zich in deze tijd veel begripvoller naar elkaar op, waardoor er een gevoel van samenhorigheid ontstaat.

Gaan we vaker thuiswerken in de toekomst?

Het grootste deel van Nederland werkt op dit moment thuis en er mag geconcludeerd worden dat dit eigenlijk buitengewoon goed gaat. Met kleine kinderen of juist pubers en eventueel een thuiswerkende partner om ons heen, brengt het uiteraard af en toe de nodige stress met zich mee, maar zelfs met deze onhandige bijkomstigheden gaat het boven verwachting goed. Via verschillende programma’s, zoals Teams en Skype wordt er in overvloed gecommuniceerd met collega’s, misschien nog wel meer dan normaal gesproken. Ook hebben werknemers geen ellenlange files meer, wat ontzettend veel onnodige reistijden scheelt en als we bedenken hoe goed het thuiswerken voor het milieu is, kunnen we er eigenlijk niet meer omheen: thuiswerken heeft zodanig veel voordelen dat we deze term vaker zullen horen in het ‘’nieuwe normaal.’’

Donderdag 23 februari 2020 | door Lusil Sleeking – Sales & Marketing support