Nog eens benadrukt: een goede ICT’er is onmisbaar

T

ijdens de eerste toespraak, aan het begin van de coronatijd, maakte onze premier duidelijk dat we allemaal zoveel mogelijk thuis aan de slag moesten. Maar hoe zorg je ervoor dat in een korte tijd 46 werknemers thuis, net zoals op kantoor kunnen werken? Iedereen moest namelijk kunnen inloggen op het netwerk van de zaak, telefoneren en gebruik kunnen maken van Teams. Bij dit proces kwam een hoop geregel kijken en als ICT specialist heeft Jouke van Duijsen in een stroomversnelling voor elkaar gekregen dat iedereen thuis kon werken.

Net zoals op kantoor

Eerst probeerde Jouke alle mogelijke technieken en disciplines op afstand vanuit huis te laten functioneren, maar hij kwam er al snel achter dat hij extra spullen zoals bekabeling en werktelefoons nodig had om de overgang te realiseren. Deze werden meteen besteld en binnen enkele dagen bezorgd, zodat Jouke snel verder kon. Vooral de telefooncentrale op afstand laten werken is namelijk een bijzondere en niet veel voorkomende klus, waardoor hij geen tijd kon verliezen met wachten. Daarnaast heeft hij als specialist door middel van virtuele machines geregeld dat de systemen die gebruikt worden op kantoor, ook gebruikt kunnen worden door de medewerkers thuis en vaak zelfs vanaf een eigen PC. Zo kon uiteindelijk iedereen thuis inloggen op hetzelfde systeem als op kantoor en bleven alle instellingen identiek.

Een essentieel apparaat kapot

Op een aantal collega’s na, kon iedereen nu zonder problemen thuiswerken en alles leek voorspoedig te verlopen, maar helaas gingen sommige oudere spullen, door het nieuwe systeem en doordat er zoveel medewerkers tegelijk op afstand op het netwerk van de zaak werkte, kapot. Jouke dacht rustig zijn ‘’normale’’ werk weer op te pakken, maar moest toch weer aan de slag om alles opnieuw werkend te maken, en dat koste veel tijd en aardig wat nachtelijke uren. Samen met een paar collega’s zocht hij als ICT’er naar de oorzaak van het probleem en ze kwamen er snel achter dat het om de Session Border Controller (SBC) ging, een essentieel apparaat dat gebruikt wordt voor het opzetten, voeren en afbreken van telefoongesprekken. Dat apparaat is dus juist voor Comelit onmisbaar, want klantencontact en passende service hebben altijd de hoogste prioriteit. Het is dan ook belangrijk om te begrijpen dat een medewerker met deze SBC kan bellen vanuit huis alsof het toestel in het netwerk op de zaak zit. Bijzonder is, dat zelfs het telefoniste werk daardoor vanuit huis kan worden gedaan. Het inrichten van een SBC is een tijdrovende klus, maar zeer belangrijk, want het apparaat zorgt ervoor dat het bedrijfsnetwerk beveiligd is als de telefooncentrale vanuit huis wordt gebruikt. Zonder SBC is het bedrijfsnetwerk niet beschermd en dat is gevaarlijk, omdat hackers dan toe kunnen slaan. Na veel inspanning is het Jouke gelukt. De telefooncentrale werkte nu ook op afstand, net zoals op kantoor.

Samenwerken op afstand

De volgende uitdaging was dat iedereen ook nog vanuit huis goed zou kunnen samenwerken.

Programma’s zoals Teams, GoToMeeting en Whatsapp moesten in een rap tempo worden ingericht en door Jouke zijn ervaring en aardig wat nachten doorwerken, wist hij dit voor elkaar te krijgen.

Ook gebruiken verschillende medewerkers eigen apparatuur, waarvan de accessoires, die voor deze toepassingen nodig zijn, niet werkte. Omdat veel bedrijven in het begin van de crisis op zoek waren naar dezelfde spullen, was het lastig om bijvoorbeeld headsets, camera’s, muizen, toetsenborden, kabeltjes en monitoren te vinden. Na veel zoeken en door verder dan de normale leveranciers te kijken lukte het en werd alles bezorgd bij de medewerkers thuis, zodat via Teamviewer kon worden geholpen bij het installeren.

Door de inzet van Jouke en zijn collega’s kon iedereen boven verwachting snel thuis aan de slag en dat maakt het een stuk makkelijker om deze tijd als bedrijf te doorstaan.

Het was al bekend hoe cruciaal een goede ICT’er voor een bedrijf is, maar in tijden zoals deze wordt dat nog eens extra benadrukt.

Dinsdag 19 mei 2020 | door Lusil Sleeking Sales & Marketing support