Technical engineer over gevolgen coronavirus

A

ngelo van Oudheusden is één van de technical engineers bij Comelit Nederland. Hij geeft onder andere verschillende trainingen aan klanten, verleent service aan installateurs via de telefoon en met lastigere zaken is hij op locatie te vinden om installateurs te ondersteunen. Het is voor iedereen een rare tijd en zo ook voor Angelo. Ik vroeg aan hem wat hij tijdens zijn werk merkt van de Coronacrisis en welke maatregelen hij zelf neemt.

Angelo liet weten dat er, naast dat hij nu thuis werkt, niet veel is veranderd qua telefonische ondersteuning. Hij krijgt nog steeds ongeveer zes of zeven klanten per dag aan de lijn die zijn hulp nodig hebben bij een project. Dit is positief nieuws, want dit betekent dat installateurs nog volop aan het werk zijn.

Wel werden vorige week bijvoorbeeld alle trainingen en vergaderingen op de zaak afgelast… ‘’Begrijpelijk,’’ vindt hij. ‘’Want hoe meer mensen uit verschillende delen van een land bij elkaar komen hoe gevaarlijker het wordt.’’

De servicebezoeken gaan wel gewoon door, hij is pas nog bij klanten geweest en hij merkte op dat iedereen de maatregelen zeer serieus neemt. Handen schudden zit er dus voorlopig niet in.

Ook houden mensen dik twee meter afstand van elkaar en dat voelt af en toe wel een beetje ongemakkelijk. Toch voelt hij dat het maatschappelijk geaccepteerd is en dat scheelt enorm. Op locatie doet vooral de installateur het woord, zodat Angelo veilig zijn werk kan doen en niet in contact hoeft te komen met de bewoner. Ook wordt het contact strak en zakelijk gehouden om de tijd zo goed mogelijk te benutten. Want hoe korter het contactmoment, hoe minder kans op besmettingen.

Installateurs volgen regelmatig trainingen bij Comelit en Angelo vertelde over het idee om deze vanwege de crisis in de nabije toekomst te vervangen door online trainingen. Het plan is om bedrijven te bellen met de vraag voor welke trainingen hun werknemers zich hadden ingeschreven, zodat er bekend wordt op welke onderwerpen er moet worden ingespeeld tijdens de online trainingen. Op deze manier kunnen alle vragen van installateurs alsnog online behandeld worden. ‘’Een soort technisch vragenuurtje’’, aldus Angelo.

Angelo vindt het belangrijk dat de service gegarandeerd blijft, maar als hij zelf denkt dat iets onveilig of onverantwoord is, neemt hij natuurlijk wel de juiste maatregelen. Ook wordt er onderscheidt gemaakt in de ernst van de situatie. Als een toestel bijvoorbeeld cosmetisch beschadigd is, maar wel zijn werk nog doet, moeten er keuzes worden gemaakt. Of iets veilig is schatten hij en zijn collega’s zelf in en soms wordt er overlegd met de managers van Comelit, zodat er altijd de juiste keuze kan worden gemaakt.

Ik vroeg hem ook welke maatregelen hij zelf neemt en hij antwoordde daarop dat hij: mondkapjes, desinfecterende gel en handschoenen paraat heeft liggen in zijn auto. Maar tot nu toe heeft hij deze nog niet nodig gehad, doordat iedereen zich zo goed aan de maatregelen houdt.

Volgens hem doet zover hij ziet en weet, iedereen zijn best om deze tijd zo goed mogelijk door te komen. Installateurs zijn inventief in het bedenken van oplossingen en werken zo goed mogelijk samen. Zo ook de werknemers van firma van Leeuwen, zij konden in geen mogelijkheid meer aan mondkapjes komen en hebben toen door middel van een 3D printer zelf maskers ontworpen met hun eigen kleur erin verwerkt. Ook nemen installateurs eerst contact op met de klant voordat zij er naartoe gaan om afspraken te maken over de afstand die bewaard moet worden. Er wordt dan bijvoorbeeld gevraagd of de klant tijdens het servicebezoek aan het einde van de gang kan blijven staan, zodat installateurs hun afspraken niet hoeven af te zeggen.

Angelo hoopt dat iedereen zijn gezonde verstand blijft gebruiken en daarbij veiligheid in acht neemt, zodat verdere maatregelen kunnen worden voorkomen en iedereen zijn of haar werk gewoon kan blijven voortzetten.

Donderdag 30 maart 2020 | door Lusil Sleeking – Sales & Marketing support