Zijn parkeergarages nog wel veilig?

M

isschien is het jou ook opgevallen dat er steeds meer laadpalen in parkeergarages staan. Wat een goed teken is.. want hoe meer we elektrisch gaan rijden, hoe beter het is voor het milieu. Maar laden in parkeergarages kan gevaarlijk zijn qua brandveiligheid. Als men niet de juiste detectievorm toepast (wat op dit moment helaas vaak het geval is) is het lastig voor de brandweer om een brand, die door een elektrische auto ontstaat, te lokaliseren en te blussen. Daarom is branddetectie, ook vanuit het bouwbesluit, een belangrijk onderdeel in het veilig stellen van parkeergarages. In deze blog leggen we uit waar het gevaar vandaan komt en welke branddetectievormen de brandveiligheid in parkeergarages verhogen.

De brandweer is vaak te laat

Boven parkeergarages bevinden zich regelmatig appartementen, ziekenhuizen of winkelcentra.’ s Avonds, wanneer mensen slapen en winkels gesloten zijn, is er vaak niemand aanwezig in een parkeergarage. Een beginnende brand wordt daardoor niet snel ontdekt, de vlammen slaan onopgemerkt om zich heen. Al na 13 minuten is de brand zo hevig dat banden en drukcilinders ontploffen. Hoogstwaarschijnlijk horen mensen deze knallen en schakelen dan pas de brandweer in. Tegen de tijd dat de brandweer op locatie is, is de brand vaak al te groot. In zo’n situatie kiest de brandweer er meestal voor om de brand gecontroleerd uit te laten branden. Grote schade aan het pand zal daarbij onontkoombaar zijn.

Laadpalen veroorzaken instortingsgevaar

In veel parkeergarages staan laadpalen op onhandige plekken; vaak achterin en ver weg van de uitgang, waardoor de brandweer er onmogelijk bij kan. Ook zijn er vaak geen automatische rookmelders aanwezig en zitten er dikwijls kieren en gaten in het plafond waardoor isolatiemateriaal vlam kan vatten. Hierdoor ontstaat instortingsgevaar en kunnen er grote gevolgen zijn voor bewoners en andere aanwezigen.

Branddetectievormen

Branddetectie is dus heel verstandig, maar welke detectievorm kunnen we toepassen? We hebben de verschillende opties hieronder beschreven.

Optische rookmelders

Optische rookmelders kunnen een goede oplossing zijn. Deze melders kunnen een beginnende brand razendsnel detecteren, waardoor een brand binnen no-time opgemerkt wordt. Maar hier zitten ook nadelen aan; door de snelle detectie komen onechte meldingen door uitlaatgassen vaker voor. De brandweer komt dan voor niets opdagen en dat brengt vervelende gevolgen met zich mee. Ongewenste en onechte meldingen hebben namelijk grote impact op de capaciteit van de brandweer. Ook kan de eigenaar van de locatie waar de melding vandaan komt een hoge boete krijgen, wanneer het maximaal aantal loze meldingen is overschreden.

In open parkeergarages zijn optische rookmelders sowieso geen goed idee. De vochtige buitenlucht kan hier vrij naar binnen en de melders zullen door de weersinvloeden sneller verouderen.

Thermische melders

De tweede optie is het toepassen van thermische melders. Deze melders kunnen temperatuurstijging detecteren. Wat handig is, want een autobrand geeft ontzettend veel hitte af. Als we thermische melders plaatsen volgens de richtlijnen en door een brandproef kunnen aantonen dat ze snel genoeg reageren, zijn ze een goede oplossing. Wel is het zo dat deze melders, net als de optische rookmelders, sneller verouderen door weersinvloeden. De thermische melders kunnen daarom het beste in een afgesloten parkeergarage worden geplaatst.

List kabel

Het List kabelsysteem is een zeer goede optie voor brandbeveiliging in parkeergarages. Dit zijn thermische melders die verborgen zitten in een kabel. Daardoor zijn ze ongevoelig voor vervuiling en weersinvloeden. Het systeem is zelfregulerend en technische fouten worden meteen door het systeem zelf gesignaleerd. De List kabel is onderhoudsvriendelijk, betrouwbaar en ook nog eens heel nauwkeurig.

Objectbewaking

Vanuit het Bouwbesluit zijn er alleen eisen voor bewaking in parkeergarages die groter zijn dan 1000m2. Bij kleinere oppervlaktes is de keuze voor de omvang van bewaking vrij. Een goede oplossing zou dan objectbewaking zijn, waarbij de objecten de geparkeerde auto’s en de laadstations zijn. Meestal kan er dan met één thermische melder per twee naast elkaar geparkeerde auto’s goed gedetecteerd worden. Vanwege de grote vrijkomende energie bij brandende auto’s, is het soms zelfs mogelijk dat er één thermische melder per drie auto’s wordt aangehouden. Met rijdende auto’s hoeft er geen rekening worden gehouden, want de bestuurder kan dan zelf de brand signaleren en melden.

Bekijk hier de catalogus van de brandbeveiliging systemen van Comelit.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Klik dan op onderstaande links voor meer informatie. Of neem contact op met onze collega’s van de technische dienst via telefoonnummer: 078-6511201.

Donderdag 9 september 2020 | door Lusil Sleeking – Sales & Marketing support